У петак и суботу, 27- 28. априла, у библиотеци школе одржан је семинар под називом „Дијагностика, превенција и отклањање узрока неуспеха у школском учењу ученика“. Семинар је осмишљен у циљу потпунијег и ширег упознавање наставника, васпитача и стручних сарадника са могућим чиниоцима школског неуспеха и могућности њиховог дијагностиковања, предупређења и отклањања, а тиме и побољшања квалитета и ефикасности наставе и учења ученика. Осим запослених у нашој школи, семинару су присуствовале и колеге из ОШ „Војвода Путник“ из Рипња, ОШ „Посавски партизани“ из Обреновца и ОШ „Никола Тесла“ из Скеле, а и РТВ „МАГ“ је, овим поводом, направио прилог који можете погледати путем линка: https://www.youtube.com/watch?v=4E2Yl7QDKJg Првог дана педавања предавачи су били Проф. др Борислав Станојловић и Славица Чарапић, школски педагог и обрађене су две теме: 1. Како благовремено дијагностиковати и сагледати узроке школског неуспеха 2. Стратегије превладавања и отклањања узрока неуспеха Истакнута је важност благовремене и ваљане дијагностике кроз анализу елемената педагошке дијагностике који подразумевају распознавање, прикупљање и класификацију података о предмету испитивања, затим примену различитих техника и инструмената у педагошкој дијагностици. Акценат је стављен на дијагностиковање неуспеха у школском учењу како не би дошло до последица неуспешности ученика (губи се поверење у сопствене снаге, долази до повлачења у себе, формирају се одбојни ставови и отпори према школској средини, наставнику, породици, долази до развоја неповољних особина личности ученика...) Одређене су претпоставке за успешно дијагностиковање школског неуспеха, што би требало да допринесе самокорекцији лоших резултата у учењу, афирмацији успешних наставних поступака и активности, мотивацији за учење... Разматрани су аспекти узрока школских неуспеха: психофизичке карактеристике личности ученика, активности и понашање ученика у в-о процесу, фактори школске средине, фактори породичне средине, као и друштвено-економски чиниоци успеха/ неуспеха у школи, соматско-психолошки фактори, затим самопоштовање као фактор успеха/неуспеха... Као најважнија стратегија за превладавање проблема неуспеха у школи наведен је приступ корак по корак- процена реалности циља, затим прецизно одређивање циљева, анализа поступака наставника- позитиван став према грешкама, грешку схватити као нужан корак у процесу учења, поредити ученика са собом, а не са другима, помоћи ученику да се сети ранијих успеха у решавању проблема... Имали смо прилику да чујемо и о креирању наставног процеса и учења на оптималан начин кроз стварање подстицајне атмосфере у учионици и применом других техника. Путем радионице „Најчешћи узроци неуспеха у учењу и уклањање истих“ разрадили смо ову проблематику и потрудили се да пронађемо најбоља могућа решења. Кроз упитник о самовредновању имали смо још једну радионицу- скица идејног пројекта једног аспекта рада изабраног са дате листе на нивоу школе. Подељени у групе, одрадили смо и последњи задатак: процењивање циљева остварености о којима је током семинара причано. Предавачи другог дана семинара су били Проф. др Првослав Јанковић и професор Јелена Криш Пигер, а теме су биле: 1. Фактори школског неуспеха/успеха 2. Улога наставника у мотивисању ученика за већим постигнућима и сопственим компетенцијама Кроз велики број сјајних примера из своје дугогодишње праксе провео нас је професор Јанковић анализирајући школу, породицу и ширу друштвену средину као унутрашње и спољашње факторе школског неуспеха/успеха. Истакнуто је да је најважније доћи до одговора на питање „Како је дошло до неуспеха?“ и анализирати све чиниоце који до тога могу довести. Анализирана је компетентност наставника између теорије и праксе, затим шта је то што је задатак школе, скуп компетенција и како се оне стичу. Добили смо низ вежби кроз које смо практично примењивали све што нам је било представљено током ова два дана семинара- тако смо на дијаграму анализирали ниво сопствене компетенције која подразумева овладаност општим и стручним знањем, затим вештином комуникације и дидактичком методиком кроз досадашње године радног искуства; кроз групну радионицу одрадили смо вежбу „Који су чиниоци школског неуспеха и како их превазићи“ ; навођењем аргумената за и против, анализирали смо три типа понашања : ауторитарно-доминантно, равнодушно-анархично и демократично и шта сваки од њих доноси у раду са ученицима. На крају семинара пажња је посвећена менталним мапама, томе шта оне представљају и каква би њихова примена у настави била, а као последњи задатак на семинару било је цртање мапе ума. Сваки учесник семинара је добио књигу „Основи педагошке дијагностике“, приручник педагошке дијагностике у којој су прецизно разрађење процедуре и технике дијагностиковања тешкоћа ученика у школском учењу, као могућег узрока школског неуспеха, на чијој бази су разрађење стратегије мере и активности предупређивања школског неуспеха и отклањања одређених неуспеха ученика у школском учењу. У циљу побољшања квалитета и ефикасности наставног рада, а тиме отклањања неуспеха у учењу, очекујемо да ће стечено знање на семинару бити адекватно примењено и да ће допринети унапређењу праксе употребом различитих инструмената и техника које су дате како би се тај циљ постигао.