Дан школе 2018. У уторак, 24.04.2018., прослављен је Дан школе у ШООО „Обреновац“. Тим поводом су полазници наше школе, заједно са својим наставницима српског језика и књижевности- Мирјаном Кујовић и Драганом Пејић, спремили пригодан програм. Имали су жељу да покажу колико им је школа важна и колико им значи то што су добили другу прилику да заврше основно школовање. Полазници шестог разреда су били највреднији на приредби ове године и учествовали су у целокупном програму. Тако нас је полазник Никола Станковић подсетио на историјат школе и како се она током година мењала и развијала, а затим су ученици Мануел Банчић и Филип Павловић извели краћу драмску представу „Случајан сусрет“. Наташа Марковић је говорила стихове песме „Небо“, Стевана Раичковића, а Бојан Недељковић стихове нашег познатог песника Мике Антића. Никола Станковић и Данијела Марковић извели су краћу драмску представу „Вежба из математике“. Библиотекар школе, Славица Кузмановић, припремила је “Паное успомена“на којима су изложене фотографије са много дивних догађаја који су се одиграли у нашој школи током претходних година. Својим позитивним духом и трудом полазници су, заједно са директором школе, свим наставницима и запосленима, допринели лепој прослави још једног школског рођендана. |
|
Жена као инспирација Дана 8.3.2018., у нашој школи, обележен је Дан жена у оквиру већ добро познатог књижевног поднева, које је овога пута названо ,, Жена као вечита инспирација ". У пригодном програму учествовали су многи наши наставници и полазници, а програм је изведен у боемском амбијенту за који је и овога пута била задужена наша креативна библиотекарка Славица Кузмановић. Иван Шарчевић, Милена Шишић и Јулијана Јанковић, отворили су књижевно подне разговором о жени која, по мишљењу Андрића, стоји на капијама овог света. Жена је инспирација уметницима била одувек, али је она и пожртвована мајка, кћерка, тетка, пријатељица, борац за своја права и бољи положај у друштву. Директор школе, Мирјана Гаџић, вратила нас је песмом А. Ахматове ,,Тебе се врло ретко сетим" у лепа времена буђења женске самосвести и избора на љубав. Наши полазници Миле Павловић и Филип Павловић отпевали су у част жена три композиције: ,,Ноћас ми је ружа процветала", ,,Одакле си, селе" и песму посвећену мајци. Таленат, непосредност и младост украсили су наше данашње дружење, као и омиљени стихови наших наставника о жени: песме Матије Бећковића емотивно је казивала Биљана Милковић, а имали смо прилику да чујемо и предивне песме Х. Л. Борхеса, А. Ромчиловића, А. Дедића, Весне Парун... Наши наставници су читали поезију и на другим језицима: наставник руског језика Лидија Вулета нас је својим сјајним извођењем песме ,,Писмо мајци" С. Јесењина довела до суза, наставник енглеског језика, Јована Бундало, казивала је на османском дијалекту дивне стихове султана Сулејмана посвећене султанији Хурем, а наставник разредне наставе Иван Шарчевић је указао на то да љубав може и да убије извевши одлично одломке песме Mi niña de Guatemala песника Х. Мартија на шпанском. Наставник математике у пензији, Мића Вилотијевић, је казивањем аутобиографске песме о љубави и пожртвовању све очарао и дотакао својом емоцијом. Подсетили смо се и знаментих жена српске историје и уметности, као што су Милунка Савић, Мира Ступица, А. Савић Ребац, Светлана Велмар Јанковић, Д. Максимовић. Дружење смо затворили закључком да је жена половина наше душе, како каже латинска изрека. |
|
Љубав и вино- вечита инспирација Дана 19.02.2018. године, у ШООО „Обреновац“ одржан је Час поезије под називом „Љубав и вино- вечита инспирација“. У аутентичном кафанском амбијенту налик старим београдским крчмама који је посебно за ову прилику сјајно осмислила библиотекар школе, Славица Кузмановић, наши наставници читали су своје песме и лирске записе, а полазници су по свом избору читали стихове Превера, Дучића и Рилкеа. Кроз чаробни времеплов о љубави, вину и жени, водили су нас Иван Шарчевић, наставник разредне наставе, Милена Шишић, наставник дигиталне писмености, Мића Вилотијевић, наставник математике у пензији, Јулијана Јанковић, наставник српског језика и полазници школе. Спонтано, ненаметњиво и кроз необавезни разговор сазнали смо нешто ново о бесмртним љубавима Лазе Костића, Диса, Дучића, Петрарке, Дантеа, Неруде и других великана српске и светске књижевности. Сазнали смо и како су Грци пили вино и прослављали лепоту жене, какав је био живот Св. Трифуна и који обичаји се везују за обележавање дана овог светитеља, заштитника усева, вина и љубави. Будући да је дружење имало међународни карактер, наставник руског језика, Лидија Вулета, казивала је одломак Татјаниног писма Оњегину на руском језику, наставник енглеског језика, Јована Бундало, рецитовала је на турском језику песме султана Сулејмана посвећене султанији Хурем, наставник физике, Марко Вилотијевић, је на енглеском језику прочитао песму „Анабел Ли“, Е.А. Поа, а библиотекар школе, Славица Кузмановић, подсетила нас је на стваралаштво великог Јесењина. Иван Шарчевић је у уводном делу програма казивао на шпанском језику стихове дивне композиције коју изводи Лус Касал у филму „Високе потпетице“. Како је љубав одувек била непресушна инспирација песницима, дружење је завршено мишљу о речи која нам одузима онолико снаге и моћи колико јој сами дамо јер „Прејака реч може и да убије“, на шта су нас мудро и поучно усмериле и подсетиле наставнице Милена Шишић и Јована Бундало. |
|
Прослава школске славе Свети Сава 2018. године У суботу, 27. јануара 2018. године, запослени у ШООО „Обреновац“ су са полазницима школе и својим гостима прославили школску славу Свети Сава. Уз сечење славског колача и пригодан програм прослављен је дан посвећен првом српском архиепископу и просветитељу Светом Сави. Полазници школе су, са наставником српског језика и књижевности , Јулијаном Јанковић, припремили сјајну приредбу којом су све присутне подсетили на живот и дело Светог Саве. Кроз мање познате текстове и песме, као и дивно осмишљен дијалог, имали смо прилику да уживамо у детаљима из живота првог српског архиепископа. Овом приликом похваљени су ученици који су својим преданим радом и трудом постигли добар успех уз подстицај да и даље наставе тако. |
|
„Дан јелки 2017.“ На Градском тргу у Обреновцу, у петак, 29.12.2017. , организована је манифестација „Дан јелки“. Пред Нову годину, у сарадњи са Градском општином Обреновац и Јавним предузећем за унапређење и заштиту животне средине, организује се акција за све основне школе са територије општине Обреновац- већ трећу годину заредом свака школа добија прилику да окити по једну јелку и покаже креативност својих ученика који су, заједно са наставницима, сами правили украсе за ову прилику. И полазници наше школе су, заједно са наставницима, уживали у задатку и допринели позитивној атмосфери и лепом дружењу последњих дана 2017. године. |
|
Прављење украса у ШООО „Обреновац“ Током последње недеље у 2017.години, полазници школе су током више дана имали радионице за прављење украса за јелку коју су, на Градском тргу у Обреновцу, окитили 29. децембра, заједно са представницима осталих основних школа у Обреновцу. Полазници су показали своју креативност, изнели сјајне идеје и допринели веселом празничном расположењу. |
|
Предавање „Опасност од оружја и експлозивних направа у школама“ У четвртак, 07.12.2017. године, у просторијама школе одржано је предавање „Опасност од оружја и експлозивних направа у школама“ као сумирање предавања са 3. Међународне научно-стручне конференције „Безбедност и кризни менаџмент –теорија и пракса, Безбедност за будућност 2017“ које је одржано у Обреновцу 28.-29.09.2017. На предавању су изнети етички аспекти безбедности у школама и као највећи проблем је изнето вршњачко насиље и наведено је шта је све потребно учинити у једној образовној установи по питању безбедности од вршњачког насиља и уопште од насиља. Као мере безбедности наведене су мере превенције и мере интервенције. Под мерама превенције подразумева се упознавање са правном регулативом, општим и посебним протоколом, затим усклађивање постојећих аката установе; израда Програма за заштиту деце/ученика од насиља (превентивне и интервентне мере); дефинисање улога и одговорности у примени процедура и поступака; развијање и неговање богатства различитости и културе понашања у оквиру васпитно- образовних активности; организовање обука за ненасилну комуникацију и конструктивно решавање конфликата; организовање разговора, трибина, представа, изложби о заштити деце/ученика од насиља; дефинисање правила понашања и последице кршења правила понашања; развијање вештина ефикасног реаговања у ситуацијама насиља; умрежавање свих кључних носилаца превенције насиља (Савет родитеља, Школски одбор, Наставничко веће, Ученички парламент) итд. Као мере интервенције наведене су усклађена и доследна примена утврђених поступака и процедура у ситуацијама насиља; сарадња са релевантним службама; континуирано евидентирање случајева насиља; праћење и вредновање врста и учесталости асиља путем истраживања, запажања и провера; подршка деци која трпе насиље; рад са децом која врше насиље; оснаживање деце која су посматрачи насиља за конструктивно реаговање; саветодавни рад са родитељима итд. Детаљно су објашњена и сва три нивоа насиља и шта сваки од њих подразумева, односно какве се све мере предузимају и које инситуције/појединци се укључују за решавање проблемских ситуација које су окарактерисане као одређени ниво насиља. Анализиране су конкретне проблемске ситуације које су се догодиле у другим школама, и расправљало о могућим решењима за дате ситуације. На предавању је изнето и тумачење закона о оружју и муницији, односно шта се све подразумева под појмом оружје, ватрено оружје, хладно оружје и минско-експлозивна средства. Посебно је наглашена опасност од коришћења забавне пиротехнике и последице које се могу јавити приликом њихове употребе. Добили смо и информацију да је током 2013. и 2014. године спроведено истраживање у Србији на узорку од 1344 ученика основних (седмог и осмог разреда) и средњих школа (од првог до четвртог разреда) у Београду и Новом Саду. Истраживање у Србији је резултат сарадње Факултета за специјалну едукацију и рехабилитацију Универзитета у Београду и Виктимолошког друштва Србије. Реализовано је у склопу пројекта који финансира Министарство просвете, науке и технолошког развоја. Истраживање показује да је степен делинквентног понашања веома висок (притом се мисли на писање графита, вандализам, ношење оружја, туче, крађе, злостављање животиња, конзумирање алкохола и наркотика). У прилог томе говори и чињеница да 40,8 % деце у школу носи хладно оружје и то ради сопствене заштите, док 10 % с ножем, палицом, ланцем дође у школу с немером да некога нападне, што све заједно представља веома узнемирујућ податак. Као решење проблема деликвентног понашања ученика, наведене су улоге сваког члана друштва посебно у процесу сузбијања деликветног понашања и развијања свести код деце о томе колику опасност представља поседовање било какве врсте оружја. Па тако улога наставника, као самосталне индивидуе, подразумева праћење ученика и уочавање проблема у понашању појединца: бежање са часова, туча, склоност ка лошем понашању. Улога тима, као унутрашње заштитине мере, подразумева разговоре, предузимање одговарајућих васпитно-казнених мера и позивањеродитеља (разредни старешина, директор, педагог, андрагог, психолог). Када је реч о институцијама као спољашњој заштитној мрежи, свака категорија има веома важну улогу- родитељи би, између осталог, требало да развијају позитивну породичну атмосферу и да чувају оружје ван домашаја деце, затим да прате њихово кретање, као и да контролишу трошење џепарца. Улога министарства је помоћ и подршка, затим контрола ситуације и одржавање различитих тематских предавања која би помогла у искорењавању проблема, односно његовог свођења на минимум. Улога медија подразумева едукативне програме и емисије, као и позитивне и поучне сервисне информације. Улога државе се огледа у контроли медија, санкционисање вандалског понашања. Примена свих ових корака довела би до решења проблема и подигла функционисање државе на један виши, бољи ниво у ком не би било места за коришћење оружја од стране деце у њиховом млађем узрасту, а касније и њих као зрелих и одраслих индивидуа. |
|
Предавање за представнике школа за основно образовање одраслих У среду, 29.11.2017. године, у библиотеци школе је организовано предавање које је имало за циљ да се представници школа за образовање одраслих из Београда и Сомбора упознају са начином рада „Људске универзе Ајдовшчина“ из Словеније- школе којој су у посети биле директор ШООО „Обреновац“, Мирјана Гаџић, наставник биологије, Биљана Милковић, и андрагог школе, Андријана Миљковић, захваљујући пројекту „Интердисциплинарно планирање и увођење пројектне наставе у основну школу за образовање одраслих". Након предавања развила се дискусија везана за могућности примене оваквог начина рада у нашим школама и у редовном систему школовања. Отворена су и бројна питања везана за подршку ресорног министарства и професионалних удружења. |
|
Семинар „Школа за све- инклузивно образовање“ У суботу и недељу, 02.12. и 03.12.2017.године, у просторијама школе одржан је семинар „Школа за све-инклузивно образовање“. Током првог дана семинара, сви присутни су добили прилику да чују детаљне информације о сметњама у развоју- категоријама и карактеристикама развоја и понашања деце са визуелним, аудитивним, говорно- језичким сметњама, затим о деци са интелектуалном ометеношћу, вишеструком ометеношћу и о поремећају понашања код деце, при чему су предавачи упутили опште препоруке наставницима о томе како приступити раду са децом са одређеним сметњама од тога који технички захтеви би требало да буду испуњени, преко модификације и адаптације наставних средстава, принципа предавања итд. Обухваћене су и тешкоће у учењу- њихова манифестација, детекција, дијагностика, као и врста и обим потребне помоћи и подршке. Оба дана семинара су изнети подаци о сметњама у учењу у области језика, праксије и визумоторне способности, затим у области прозодије и комуникационе прагматике, у области пажње и егзекутивних функција. На крају првог дана семинара, кроз радионицу су разрађени методски поступци који се примењују у раду са ученицима са сметњама у развоју, као и методски поступци који се примењују у раду са ученицима са тешкоћама у учењу. Током другог дана семинара, предавачи су нам презентовали шта све подразумева инклузивно образовање, законску регулативу и могућности, а кроз радионицу „Инклузија- за и против“, добили смо прилику да изнесемо ставове на ову тему и чујемо мишљење свих колега. Предавачи су нам изнели и одређене податке о реформи образовања и шта све актуелно образовање на ову тему обухвата, затим о којим категоријама деце се посебно води рачуна у инклузији, о принципима инклузивног образовања. Кроз практичне примере, добили смо прилику да видимо како изгледа индивидуални образовни план, затим методологију израде индивидуалних образовних планова- нивои адаптације, праћење и вредновање имплементације ИОП-а. Разговарало се и о новинама у оцењивању- савременим трендовима и примени у инклузивном образовању. Кроз причу о образовању ученика са сметњама у развоју, чули смо све о томе која је улога наставника о овом процесу, затим који су облици подршке наставницима и како изгледа образовање наставника за рад са ученицима са сметњама у развоју и шта све подразумева стручни тим за инклузивно образовање. Кад је реч о додатној подршци ученицима, пажња је посебно била усмерена на организацију пружања подршке, о томе које су посевбне потребе ученика у образовном процесу, о помоћи стручњака различитих професионалности итд. Кроз радионицу у улози наставника у инклузином образовању, затим радионицу „Школа за све-план подршке“, конкретно смо применили сва сазнања која смо стекли током два дана семинара и разјаснили све недоумице које су се јавиле. Поред запослених у ШООО „Обреновац“, семинару су присуствовале и колеге из ОШ „Посавски партизани“. Предавачи на семинару су били проф. др Снежана Николић, проф. др Данијела Илић-Стошевић, др Снежана Нишевић и Оља Рашковић. |
|
Људска универза Ајдовшчина- искуства са пројекта о мобилности У четвртак, 02.11.2017. године, у библиотеци школе је организовано предавање које је имало за циљ да се запослени школе упознају са начином рада „Људске универзе Ајдовшчина“ из Словеније- школе којој су у посети биле директор ШООО „Обреновац“, Мирјана Гаџић, наставник биологије, Биљана Милковић, и андрагог школе, Андријана Миљковић, захваљујући пројекту „Интердисциплинарно планирање и увођење пројектне наставе у основну школу за образовање одраслих". На почетку предавања добили смо увид у то колико се разликује систем рада у школама у Словенији у односу на систем рада у школама у Србији и колико се значајно разликују бројке када је реч о одраслима са незавршеном основном школом. Сазнали смо какве програме примењују колеге у Словенији када је о образовању одраслих реч, па смо тако имали прилику да добијемо информације о, између осталог, Центру за самостално учење, Студијским круговима, Центру за међугенерацијско учење, Програму за запослене људе, ПУМ-у (Пројектном учењу младих одраслих особа), Горшка мултигенерацијском центру који, рецимо, представља централно подручје социјализације у локалном окружењу чији је циљ превенција преласка маргинализованих група у социјалну искљученост и сиромаштво. У оквиру овог центра сви они имају прилику да добију корисне информације о свим суштинским питањима, затим да прошире друштвене мреже, да се укључе у различите активности итд. Програми су различити, али дају могућност образовања за све заинтересоване кроз подстицање активног учешћа у друштву тако што подразумевају бесплатан облик неформалног учења одраслих које се одвија кроз размену знања, вештина и искустава међу учесницима групе и појединачно са менторима програма, затим промовисање међугенерацијске сарадње уз организоване и стручно подржане могућности за размену искустава и знања; дружење и активно слободно време, курсеви језика за путнике, друштвене вечери, планинарење (активно дружење суседних села), драма група, вежбање... Највише пажње је било посвећено пројекту ПУМ (Пројектно учење младих) -програм неформалног образовања настао у Словенији због смањења социјалне искључености најугроженијих група младих. Циљ је научити како се учи, формирати вештину иницијативности (самоиницијативно деловање) и предузетништва. Пројекат је замишљен да буде на добровољној основи и подразумева план личног развоја који се може мењати током времена предвиђеног за трајање. Програм се завршава када полазник савлада све планирамо, односно највећи део тога. Дефинишу се циљеви којима ће учесник у пројекту да стреми, као и рок за постизање истих. Дакле, имамо личне циљеве, као и циљеве на нивоу групе, а затим се одређује основни циљ пројекта, циљеви имплементације... Да би се полазници мотивисали, присутан је тимски рад који се заснива на лојалности, поверењу и интеракцији међу члановима. Присутан је индивидуални рад, као и рад у малим групама, примењују се формална предавања, рад на терену, онлајн алати са мултимедијалним изворима... Сваки програм је предвиђен за појединца и његове потребе и циљ му је подизање самопоуздања полазника. Кроз кратак филм који смо погледали, добили смо могућност да сагледамо како један такав пројекат тамо изгледа- пројекат „Урбани врт“. Дакле, од обичне њиве коју су полазници од општине добили да преуреде, добијен је врт са зачинским биљем чијом су обрадом добијене креме, хидролати, зачинска со, да би у последњој фази све производе полазници сами паковали. Током 6 месеци трајања пројекта, поред младих који су полазници програма Људске универзе и њихових ментора, у рад су били укључени и техничари који су им објаснили процес производње, затим полазници неких других програма (Међугенерацијски центар) и сама општина. Акценат се ставља на неформално- неформални односи и формалан рад; ментори нису наставници већ мотиватори; индивидуализован приступ и рад, а све то са циљем да би полазници формално били укључени у друштво. Дакле, неформалан рад кроз дневне/месечне и вишемесечне радионице води ка остварењу великих и малих формалних пројеката уз подизање мотивације полазника чиме се ради на оснаживању читаве заједнице јер постоји повезаност потреба полазника и локалне заједнице која се реализује кроз заједничку сарадњу. Наше колегинице су присуствовале и андрагошком семинару „Оспособљавање одраслих за изазове 21. века“ где је акценат још једном стављен на развојно образовање кроз развој и повезивање унутар локалне заједнице. На крају се поставља питање како најбоље применити искуства стечена у оквиру њиховог неформалног програма рада у наше формално образовање? За почетак, стављајући акценат на неформалан приступ испланирати пројекте на нивоу једног часа, недеље или месеца, и покушати са применом принципа рада ментора из Словеније. Затим, направити план о обради одређене заједничке теме у оквиру различитих предмета и заокружити је једним заједничким часом или тако тако што одређене елементе неке теме сваки наставник одради појединачно на свом часу, па заокружити све заједничком целина у виду презентације, кратког филма... Остаје нам могућност да малим корацима кренемо са применом нових искустава и метода рада и да у пракси оценимо да ли и у коликој мери имају позитиван пријем код наших полазника како би, у неком тренутку у будућности, добили прилику да имплементирамо неки од већих пројеката по угледу на колеге из Словеније. |